Na 45. ročník Rallye Dakar se chystá nejen řada českých posádek, ale také mnoho tuzemských firem. Některé z nich připravují techniku pro zahraniční klienty, jako třeba MKR Technology z malé severočeské obce Chvalín.
Trojice Renaultů pojede v bílo-zelených barvách holandské stáje Riwald Dakar, a tak nepřekvapí, že osazenstvo pochází téměř výhradně ze země tulipánů. „Máme za sebou testování v Polsku, kde jsme ladili poslední maličkosti. Kluci si mákli, ale vše je na Dakar připravené,“ hlásí šéf MKR Technology Mario Kress. Ten je již dlouhá léta spojen se značkou Renault Trucks, kterou v minulosti reprezentoval i v okruhových závodech tahačů. Jako první český tuner začal už před lety vyvíjet hybridní pohon pro soutěžní kamiony, což bude řešení povinné zřejmě už v sezoně 2024. Systém kombinuje 12,8litrový turbodiesel DXi 13 o výkonu 765 kW (1040 k) a točivém momentu 4600 Nm s elektromotorem ZF CeTrax o výkonu 151 kW (205 k) a točivém momentu 1600 Nm. Sekundární výhodou elektrické podpory je snížené zatížení spalovacího motoru a s tím spojené prodloužení jeho životnosti.
Riwald Dakar Team s technickou podporou MKR Technology nasazuje 3 speciály. Hybridní verzi bude už tradičně pilotovat Gert Huzink, stejný kamion řady C, ale s konvenčním pohonem bez elektromotoru, povede Pascal de Baar. Sestavu doplní starší vozidlo řady K, za jehož volantem se objeví dakarský nováček Adwin Hoondert. „Všichni tři budou spolupracovat a pomáhat si. Věřím, že letos už nám bude přát více štěstí a podaří se nám uspět. Zásadní je dojet ve zdraví do cíle a budeme-li v elitní pětce, můžeme mluvit o splněném snu,“ nastiňuje ambice Mario Kress. Vzhledem k absenci továrních Kamazů a některých dalších rychlíků rozhodně nejde o zbožné přání.
Posádky Riwald Dakar Teamu:
507 – Pascal de Baar (NL)/Stefan Slootjes (NL)/Marcin Krüger (D) – Renault C 460
520 – Gert Huzink (NL)/Rob Buursen (NL)/Martin Roesink (NL) – Renault C 460 Hybrid Edition
538 – Adwin Hoondert (NL)/Jasper Riezebos (NL)/Erwin de Vos (NL) – Renault K 520