Uplynulý víkend byl z pohledu českého motorsportu mimořádně nabitý. Hned na 3 místech se konaly zajímavé mezinárodní závody. V Jiníně startovalo MS v sajdkárkrosu, v Přerově pokračovalo ME v autokrosu a v Pardubicích se jela světová challenge na dlouhé ploché dráze.
Jinín u Strakonic hostil úvodní klání letošního covidem zmrzačeného sajdkárkrosového kalendáře, který čítá pouhé 4 podniky. Ten poslední se navíc uskuteční opět v Česku – tentokrát v Kramolíně u Nepomuku. Nouzové podmínky vyústily v nouzový výsledek, a tak se všechny 4 závody pojedou na 3 samostatné jízdy místo standardních 2. Byť nepanovalo extrémní horko, jezdci i jejich spolujezdci si sáhli na dno sil. V sobotu absolvovali kvalifikaci s první jízdou a v neděli zbývající 2 jízdy. Kupodivu se sešlo početné startovní pole čítající 30 tříkolových motocyklů, což bylo docela příjemné překvapení. Další pak přichystaly české posádky, které se ve světové konkurenci tvořené převážně závodníky ze zemí Beneluxu neztratily. Nejvíce se radoval spolujezdec Ondřej Čermák, jenž v novém sajdkáru CPD Mega po boku nizozemského jezdce Juliana Veldmana jednou zvítězil a dvakrát dojel druhý. Úspěšnější byli pouze Belgičan Marvin Vanluchene a Nizozemec Robbie Bax, kteří se ujali vedení v MS. Na pěkném 7. místě skončili bratři Boukalové, hned za nimi figurují Lukáš Černý a jeho francouzský parťák Bastien Chopin, kteří do nizozemského rámu WSP zamontovali český motor Jawa.
Autokrosové mistrovství Evropy v Přerově 4. podnikem zakončilo první polovinu. Přijela i hvězda světového formátu Thierry Neuville – mnohonásobný vicemistr světa a vítěz nedávné Rally Ypres. A nebyl na místě jen jako divák. Ve finále divize Cross Car sice do cíle nedojel, ale víkend si podle svých slov užil. Společně s bratrem Yannickem vlastní v Belgii firmu LifeLive, která staví malé buginy právě pro tuto nově vypsanou divizi. Její mládežnická odnož Cross Car Academy Trophy pro jezdce od 13 do 16 let je dokonce monopolním odběratelem strojů LifeLive TN5. Zrovna tady se čeští jezdci neprosadili, ale jinde kralovali. V divizi SuperBuggy zvítězil Petr Nikodém, v Buggy1600 Jakub Novotný a v JuniorBuggy byly stupně vítězů kompletně české – vyhrál Daniel Pytloun před Ondřejem Medlíkem a Arnoštem Florianem. Pravda je ovšem taková, že do závodu nastoupilo pouze 10 juniorů a z nich 6 bylo domácích.
Mistrovství světa na dlouhé ploché dráze se dostalo do vývrtky nejen kvůli covidovým omezením. Dlouhých oválů ubývá a závodů s nimi. Už loni se o pořadí rozhodovalo v pouhých 2 finálových kláních, letos tomu nebude jinak. Otázkou zůstává, jakou hodnotu titul mistra světa za této situace má… Krizové řešení přišlo ke slovu i v případě kvalifikačního podniku Challenge, z něhož 4 nejlepší postoupili do příštího ročníku MS. Ten se uskutečnil na krátkém oválu v Pardubicích, protože náš jediný dlouhodrážní stadion v Mariánských Lázních není ve stavu způsobilém pro pořádání závodů. S nezvyklými podmínkami se nejlépe vypořádal Němec Max Dilger, další postupová místa obsadili Brit Zach Wajtknecht, Polák Stanislaw Burza a Čech Martin Málek. Jeho zkušenější krajani Hynek Štichauer a Josef Franc skončili v poli poražených a poslední šanci zabojovat o setrvání v pelotonu stálých účastníků MS pro příští rok mají tuto sobotu ve druhém a posledním finále, které se jede v polském Rzeszówě – opět na krátkém oválu. Má dlouhá plochá dráha vůbec ještě nějakou budoucnost?