Letošní sezona v motoristickém sportu přinese několik příběhů, které poutají pozornost. Většinu z nich bude možné po celý rok sledovat na stanicích Nova Sport 5 a Nova Sport 6.
1) Uspěje Lewis Hamilton u Ferrari?
Fenomén novodobé formule 1 přestoupil od Mercedesu k Ferrari. Ač to nikdy nevyřkl, cíl je zřejmý: stát se poosmé mistrem světa a překonat Michaela Schumachera. Jenže může se to Lewisi Hamiltonovi po čtyřicítce podařit? Vyloučené to není, ale šance nejsou příliš velké. Chod času se zastavit nedá a Ferrari nebude mít bezkonkurenčně nejlepší auto. V uplynulých letech se ukázalo, že sir Hamilton rychle ztrácí motivaci, když se zrovna nedaří a auto nefunguje podle jeho představ. Navíc závodění už pro něj není jediným smyslem života jako třeba pro Maxe Verstappena. Zajímá se o politiku, módu a řadu dalších aktivit. Otázkou zůstává, jak se v pokročilém věku sladí s mentalitou italského týmu, na níž není zvyklý. Nejsledovanější pilot v poli určitě není největším favoritem. Navrch budou mít Lando Norris, Max Verstappen a pravděpodobně i jeho týmový kolega Charles Leclerc. Hamilton bude potřebovat hodně štěstí, aby tahle mise byla úspěšná.

Podobný příběh, jen s větší nadějí na úspěch. Novodobý fenomén MotoGP Marc Márquez tak moc touží minimálně dorovnat počet titulů svého odvěkého rivala Valentina Rossiho, že opustil jistotu továrního týmu Hondy a po roce stráveném v satelitní stáji Gresini nastupuje ke své životní výzvě. Ve fabrické sestavě Ducati bude jeho kolegou dvojnásobný exmistr světa Francesco Bagnaia a dá se čekat intenzivní řežba na trati i mimo ni. Italský stroj si i letos udrží technickou převahu a téměř jistě se rozhodne mezi Márquezem a Bagnaiou. Bude to dramatické a nepochybně se to neobejde bez kontroverzí. Márquez je excelentní jezdec, ale není to týmový hráč. U Ducati budou mít hodně starostí, aby dva kohouty na jednom smetišti ukočírovali. Španělovi bude 32 let a tuší, že má jednu z posledních šancí vyrovnat se Rossimu. Půjde do toho hlava-nehlava.

Automobilový průmysl prochází těžkými časy, ale na vytrvalostním mistrovství světa jakoby se to ne a ne projevit. Zapojením 8 globálních značek se nemůže pochlubit žádná jiná motoristická série na světě. Alpine, Aston Martin, BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche a Toyota si to rozdají se svými prototypy o titul mistra světa i o zvlášť ceněný úspěch v legendární čtyřiadvacetihodinovce. Ještě před pár lety vyhrávala Toyota jak na běžícím pásu proti několika málo soukromníkům, dnes má vytrvalostní závodění úroveň jako hrom. Toyota, Porsche a Ferrari by měly hrát první housle, ale překvapit může kdokoliv další. A zdá se, že zlatá éra nekončí. Příští rok by u toho měl být i korejský koncern Hyundai prostřednictvím svého prémiového brandu Genesis. Na druhou stranu Lamborghini svou účast minimálně pro letošní rok odpískalo.

Závodům silničních motocyklů MotoGP léta vládnou Španělé a Italové, což dělá vrásky marketingovým mágům Dorny. Globální série potřebuje hvězdy ze všech koutů světa, ne jen ze dvou jihoevropských zemí. Jednou z nich by se mohl stát turecký ekvilibrista Toprak Razgatlioglu, který bude obhajovat titul mistra světa v „druholigovém“ šampionátu superbiků. Turek usiluje o postup do MotoGP a pokud letos získá v seriálu produkčních motorek svůj třetí titul, může se mu to podařit. Showman s netuctovou orientální osobností by byl nepochybně přínosem z hlediska publicity, ale nad úspěšností přestupu se vznášejí pochybnosti. Lze jeho spektakulární styl ladící s produkčním superbikem adaptovat na prototypovou motorku? A bude vůbec pro příští rok volné místo v MotoGP, když většina jezdeckých kontraktů vyprší až po sezoně 2026? Jasno by mohlo být na přelomu jara a léta. Jedno je zřejmé: pokud Razgatlioglu nepřestoupí tentokrát, nepřestoupí už nikdy. V takovém případě bude dál psát historii mistrovství světa superbiků – třeba příští rok na čínské motorce QJMotor.

Mistrovství světa v rally odstartovalo tradičně v Monte Carlu, byť tentokrát za kritických okolností. Po mnoha peripetiích se jej podařilo zachránit deelektrifikací speciálů Rally1, ale vyhráno zdaleka není. Už léta se zúčastňují pouze Hyundai a Toyota, jimž dělá statistu víceméně soukromý tým M-Sport Ford. Nejnovější hrozba přichází z Jižní Koreje, neboť se proslýchá, že Hyundai letos naposledy nasazuje oficiální tovární tým. Noví výrobci nejsou na obzoru, a tak se zraky rallyových fandů upínají k roku 2027, kdy má vstoupit v platnost úplně nový technický reglement výrazně zlevňující stavbu soutěžních aut. Jenže ďábel se ukrývá v detailech, které zatím specifikovány nebyly. Mělo by se tak stát v následujících měsících. Zda to bude stačit k zastavení negativní spirály, nelze v tuto chvíli odhadovat. Jisté je jen to, že svá nejlepší léta má WRC nenávratně za sebou.